Oppilaan työkirjan harjoitus 1 selitettynä

HARJOITUS 1: Mikään, mitä näen tässä huoneessa (tällä kadulla, tästä ikkunasta, tässä paikassa) ei merkitse mitään.

Ajatuksena on katsoa ympärilleen – tuomitsematta – näitä hyvin tavallisia asioita maailmassamme: pöytä, tuoli, käsi, jalka, kynä, ovi, keho, lamppu, varjo. Huomaa, kuinka Jeesus livauttaa kehon mukaan listaan. Asian ydin onkin huomata, kuinka normaalisti ajattelisit, että kätesi on tärkeämpi kuin kynä tai kehosi on tärkeämpi kuin lamppu. Ei ole ketään, joka ei uskoisi niin. Siksi sinun on ymmärrettävä, että opiskelet Ihmeiden oppikurssia niin, että sinulla on joukko ennakko-oletuksia, joista et ole edes tietoinen. Sinulla on arvohierarkia maailmasta. Siksi Jeesus opettaa meitä tekstissä:

”Tämän kurssin oppiminen vaatii halukkuutta kyseenalaistaa jokainen arvostamasi asia. Yhtäkään niistä ei voi pitää salassa ja piilossa ilman, että se vaarantaisi oppimistasi. Yksikään uskomus ei ole neutraali. Jokaisella niistä on voimaa sanella jokainen tekemäsi päätös. Sillä päätös on päätelmä, joka perustuu kaikkeen siihen, mitä uskot. Se on tulosta uskosta ja seuraa siitä yhtä varmasti, kuin kärsimys seuraa syyllisyydestä ja vapaus synnittömyydestä.” (T-24.j.2:1-6).

Tämä aivan ensimmäinen harjoitus – joka näyttää hyvin yksinkertaiselta, jos et ymmärrä sitä oikeasti – sisältää Ihmeiden Oppikurssin koko ajatusjärjestelmän. Tässä maailmassa ei ole mitään eroa minkään asian välillä. Ne ovat kaikki samanlaisia, koska ne ovat kaikki osa harhaa, heijastaen samaa erillisyyden ajatusjärjestelmää, joka itsessään on epätodellinen. Kuten olet lukenut Tekstiosasta, niin kaaoksen ensimmäinen laki, egon ja maailman ajatusjärjestelmän perusta, on harhojen hierarkia (T-23.II.2:3). Jos uskon, että kehoni tai käteni on tärkeämpi kuin lamppu, uskon, että harhojen hierarkia on olemassa. On vaikeaa löytää tästä maailmasta joku, joka ei jaa uskoa tähän hierarkiaan tai joka edes ajattelisi hierarkian olevan mikään ongelma. Näin ollen, jos ajattelet tätä vakavasti, sinulle käy selväksi, että koko elämäsi perustuu valheeseen – ensimmäiseen kaaoksen lakiin, joka sanoo, että on olemassa harhojen hierarkia.

Hypätään sitten suoraan kolmanteen kappaleeseen:

(3:1-2) Huomaa, että näitä väitteitä ei ole asetettu minkäänlaiseen järjestykseen, äläkä anna sen vaikuttaa itseesi, miten niihin käytetyt asiat eroavat toisistaan. Juuri se on tämän harjoituksen tarkoitus.

Tämä ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi luopua panostuksesta kehoosi tai käteesi. Sen sijaan näiden pohdintojen tarkoitus on auttaa sinua tulemaan tietoiseksi siitä, miten jopa tällä aivan perustasolla heijastat egon ajatusjärjestelmää. Nämä harjoitukset tekevät nöyräksi, jos ajattelet niitä syvällisesti, koska ne auttavat sinua ymmärtämään, kuinka paljon elämäsi on vastoin kaikkea, mitä Ihmeiden oppikurssi opettaa. Tämä tarkoittaa, että sinussa on osa, joka ei halua oppia tätä kurssia, koska sinussa on osa, joka ei halua luopua elämästään. Et halua kävellä ympäriinsä oikeasti uskoen, että kätesi on yhtä merkityksetön kuin kynä, koska uskot, että on olemassa keho, joka on todellinen, ja että olet todella täällä maailmassa. Jos uskot tämän, kuten me kaikki uskomme, et voi uskoa Jumalan todellisuuteen. Toisin sanoen Työkirjan ensimmäisen osan tarkoituksena on, kuten meille juuri kerrottiin, kumota se tapa, jolla havaitsemme ja ajattelemme. Tämä virittää tunnelman tulevalle opetukselle.

(3:2-4) Juuri se on harjoituksen tarkoitus [saada meidät ymmärtämään, ettei eroja ole]. Tarkoitus on, että väitettä pelkästään sovelletaan mihin tahansa näkemääsi asiaan. Kun harjoittelet päivän opetusta, käytä sitä täysin umpimähkäisesti.

Tätä yleistäminen tarkoittaa. Jeesus ei selvästikään odota meidän harjoittavan tätä harjoitusta täysin umpimähkäisesti; jos voisimme, emme tarvitsisi näitä harjoituksia. Ajatuksena on olla tietoinen siitä, kuinka emme harjoita tätä elämässämme. Emme edes silloin, kun oikein yritämme. Kun teet tätä harjoitusta, sinun pitäisi miettiä, oletko todella valmis sanomaan, että ”tämä käsi on yhtä merkityksetön kuin kynä”. Ja jos uskot, että luulet niiden olevan samanlaisia, niin ota kynä ja riko se, ja sitten ota kätesi ja riko se. Huomaat yhtäkkiä, että uskot, että näiden välillä on olemassa todellinen ero. Tämän ei todellakaan ole tarkoitus saada sinua tuntemaan syyllisyyttä, vaan auttaa sinua ymmärtämään, miten paljon panostat erillisyyteen samaistumiseen.

(3:5-7) Älä yritä soveltaa sitä kaikkeen näkemääsi, sillä näistä harjoituksista ei pitäisi tehdä mitään rituaaleja. Pidä huolta ainoastaan siitä, että et tarkoituksella jätä mitään pois. Edellä esitetyn harjoituksen kannalta kaikki asiat ovat täysin samanarvoisia.

Olisi erittäin helppoa pyöriä ympäri huonetta ja katsoa vuorotellen kehosi eri osia ja sanoa: ”Tämä ei merkitse mitään.” Mutta sitten teet sen vain rituaalina. Periaatteessa rituaalit jättävät sinut ilman mieltä olevaksi, minkä vuoksi ihmiset pitävät niistä. Ystäväni sanoi kerran, että hän piti rukousnauhan kanssa rukoilemisesta, koska hänen ei tarvinnut ajatella mitään sitä tehdessään. Sen kun vain teki sitä. Jeesus käskee sinua olemaan tekemättä niin tämän työkirjan kanssa. Älä tee tästä rituaalia. Rituaalit on suunniteltu pitämään sinut jonain sellaisena, jolla ei ole mieltä. Tämä on kurssi, jonka tarkoituksena on saada sinut tietoiseksi ja ymmärtämään, että sinulla on mieli. Palaamme toistuvasti tähän rituaalien mahdollista vaaraa koskevaan aiheeseen.

Tässä kohdassa on helppo olla huomaamatta, kuinka ”ovela” Jeesus on. Hän näyttää kertovan meille, että tämä ajatus on vain tätä harjoitusta varten. Hän ei kerro meille, että koko Ihmeiden oppikurssi lepää tämän periaatteen varassa!

(4) Jokainen kolmesta ensimmäisestä oppitunnista ei saa tehdä enempää kuin kaksi kertaa päivässä, mieluiten aamulla ja illalla. Niitä ei myöskään pidä yrittää minuuttia kauempaa, ellei siihen liity kiireen tuntua. Mukava vapaa-ajan tunne on välttämätöntä.

Kun teet näitä harjoituksia, sinun pitäisi tuntea Jeesuksen sanovan sinulle: ”Nämä tulisi tehdä lempeästi. Älä ristiinnaulitse itseäsi näiden kanssa. Älä yritä tehdä niitä täydellisesti. Älä tunne syyllisyyttä, kun uskot epäonnistuneesi. Älä tee harjoituksestasi pakkomielteistä rituaalia. Sinun pitäisi tuntea olosi mukavaksi näiden harjoitusten kanssa.” Hänen lempeydestään tulee yksi Työkirjan merkittävimmistä periaatteista, ja tämän lempeän ystävällisyyden sisällyttäminen omaan elämäämme on yksi tärkeimmistä opetuksista, joita voimme koskaan haluta oppia. Jeesus toimii tästä meille suurenmoisena mallina.

Kenneth Wapnick, Ph.D.: Journey through the Workbook of A Course in Miracles

Suomentanut Marja Ikivalo